Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Griepvaccinatie

De griepvaccinatie wordt ieder najaar gegeven. In 2019 is de griepvaccinatie op dinsdagmiddag 12 november.

De griepprik wordt gratis aangeboden aan kinderen en volwassenen die extra risico lopen om ernstig ziek te worden door griep. Dat zijn:

- mensen van 60 jaar en ouder

- mensen met hartziekten; dit zijn veelal mensen die een hartaanval gehad hebben, mensen die hartklachten hebben zoals hartritmestoornissen, of mensen die een hartoperatie hebben ondergaan

- mensen met longziekten zoals astma, chronische bronchitis of longemfyseem

- mensen met diabetes (suikerziekte); niet alleen mensen die insuline spuiten, maar ook de mensen die tabletten met bloedsuikerverlagende middelen slikken of een dieet volgen

- nierpatiënten; vooral als de nieren door een ziekte niet goed werken (dus niet bij nierstenen)

- mensen met weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die met HIV zijn geïnfecteerd, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen met kanker die chemotherapie of bestraling ondergaan

- kinderen vanaf 6 maanden tot 18 jaar die langdurig salicylaten gebruiken (bijvoorbeeld bij chronische darmaandoeningen)

- verstandelijk gehandicapten die in een instelling wonen

Voor deze mensen is het belangrijk dat zij jaarlijks tussen half oktober en half november de griepprik halen. Dat geldt ook voor vrouwen uit bovenstaande groepen die zwanger zijn. Er is geen reden om de griepprik dan over te slaan.

De griepprik maakt de kans om griep te krijgen veel kleiner. Als u toch griep krijgt, verloopt de ziekte meestal minder ernstig. Bovendien verkleint de griepprik de kans dat u complicaties krijgt zoals longontsteking of dat uw ‘eigen’ ziekte verergert.

Kinderen tussen 6 maanden en 6 jaar oud die voor de eerste keer tegen griep gevaccineerd worden, krijgen twee griepprikken (twee keer 1 volledige dosis), met een tussenperiode van 4 weken. Dit is nodig om het lichaam voldoende afweerstoffen tegen de griep aan te laten maken.

Behoort u niet tot bovenstaande groepen en wilt u wel gevaccineerd worden?

De griepprik is gratis voor kinderen en volwassenen die extra risico lopen om ernstig ziek te worden door de griep. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) betaalt de griepprik voor deze mensen. Hoort u niet bij deze doelgroep? Dan kunt u een recept voor de griepprik via onze assistente bestellen. Het vaccin kost bij de apotheek ongeveer 17 euro. U betaalt ook een bedrag van 12 euro aan de huisarts voor het inenten zelf en de kosten van het recept. Dit bedrag moet u contact afrekenen bij de assistente, u krijgt een factuur mee. Soms betalen werkgevers of zorgverzekeraars de kosten die u maakt voor de griepprik.

Verdere informatie

Meer informatie over de vaccinatie tegen griep leest u op de website van het RIVM:

www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/G/Griepprik

Er is ook een infographic beschikbaar, zie de link hieronder:

Infographic griepcampagne